پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

بهترین ارزهای دیجیتال

در این مقاله شرک میهن توان می خواهیم تمامی ارزهای دیجیتال مهم را مورد بررسی قراردهیم. با توجه به افزایش استخراج ارزهای دیجیتال و استفاده ماینرها از سیستم های ژنراتور برق با هزینه های بسیار پائین ، ما را بر این داشت تا استخراج ارز های دیجیتال را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم.

پنج ارز دیجیتال  مهم برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ عبارت‌اند از :

۱- بیت کوین (BTC)

قیمت در زمان نگارش مقاله : ۴۵۸۶۰ دلار
رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۱

نمی‌توان به سبد سرمایه‌گذاری‌ای که بیت کوین در آن وجود ندارد صفت «خوب» را نسبت داد. پادشاه ارزهای دیجیتال همچنان گزینه اول فعالان این حوزه است و انصافاً طی این سالها هیچ سرمایه‌گذاری نبوده است که پاداش صبرش را نگرفته باشد.

در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین با داشتن سلطه ۶۱ درصدی بر بازار (نسبت ارزش کل بیت کوین به تمام بازار) با اقتدار در صدر بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و قیمت‌ها اغلب اوقات همگام با بیت کوین جابه‌جا می‌شوند.

اولین‌بودن بیت کوین، محبوبیت بی‌نظیر، امنیت فوق‌العاده بالا (بیشترین قدرت پردازش که از سمت ماینرها تأمین می‌شود)، جامعه گسترده و حامیان مشهور از جمله مواردی هستند که باعث شده‌اند کسب جایگاه بیت کوین برای سایر ارزهای دیجیتال یک رویا باشد.

در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ دنیا بیت کوین خریداری کردند؛ آرزویی که بعد از ۱۲ سال محقق شد. همچنین مسترکارت، پی پل و ویزا، دو غول پرداخت‌های اینترنتی که زمانی بیت کوین را به تمسخر می‌گرفتند، اعلام کردند قصد دارند ارائه خدمات مربوط به بیت کوین را آغاز کنند. از طرف دیگر،‌ حامیان این ارز دیجیتال به‌شدت افزایش پیدا کردند تا جایی که ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، نام بیت کوین را به بیوی توییتر خود اضافه کرد و شرکت او یعنی تسلا، ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد.

اگر قرار باشد فقط یک ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنید، از نظر من آن ارز باید بیت کوین باشد.

۲- اتر (ETH)
قیمت در زمان نگارش مقاله: ۱,۷۴۷ دلار
رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۲

اتریوم همچنان با اختلاف محبوب‌ترین پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است.

با توجه به نقش پررنگ قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در حوزه بلاک چین،‌ اگر بخواهیم بین تمام میزبانان قرارداد هوشمند (مانند پولکادات، ایاس، ترون و …) یکی را انتخاب کنیم، کم‌ریسک‌ترین گزینه اتریوم است. همچنان بیش از ۸۰٪ از توکن‌های بازار روی اتریوم منتقل می‌شوند و تعداد برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم نسبت به سایر پلتفرم‌ها بسیار بیشتر است. به‌طور کلی دیگر پلتفرم‌ها در مقابل اتریوم از نظر مقبولیت همچنان حرفی برای گفتن ندارند.

در سال ۲۰۲۰ اتریوم بسیار موفق بود. مطابق انتظار فاز صفر به‌زورسانی مهم این شبکه یعنی اتریوم ۲.۰ پیاده‌سازی شد و با صعودی‌شدن تمام بازار، عملکرد اتر از بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر بهتر بود. قیمت هر واحد اتر با بیش از ۷۰۰٪ رشد سالانه در زمان نگارش این مقاله بیش از ۱,۷۰۰ دلار است و رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رسانده است.

اگرچه در زمان نگارش این مطلب تحلیل‌گران زیادی انتظار دارند قیمت اتر پس از رشد شدیدی که داشته است کاهش پیدا کند، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند این برای اتریوم تازه ابتدای راه است.

اتریوم، ارز دیجیتال شماره دو بازار، جایگاه دوم این فهرست را هم به خود اختصاص می‌دهد.

۳- بایننس کوین (BNB)

قیمت در زمان نگارش مقاله: ۱۲۲ دلار
رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۷

این رتبه می‌توانست متعلق به پولکادات یا کاردانو باشد. پولکادات به‌عنوان یکی از جدی‌ترین رقبای اتریوم با قدرت وارد میدان شده است و کاردانو هم طی دو سال اخیر با یک دوره ثبات کم‌نظیر به راه خود ادامه داده است. با این حال، همان طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردم،‌ قصد ندارم به قولی چشم بسته غیب بگویم و ده‌ها ارز دیجیتال را وارد مقاله کنم تا بالاخره یکی از آنها به سوددهی برسد. از نظر من، پولکادات و کاردانو برای سرمایه‌گذاری انتخاب‌های خوبی هستند، اما ترجیح دادم که با وجود اتریوم از دسته‌بندی «میزبانان قراردادهای هوشمند»، بقیه موارد را به پروژه‌های دیگر اختصاص دهم. بنابراین بایننس کوین، ارز دیجیتال اختصاصی صرافی بایننس، انتخاب سوم من است.

همچنان هیچ ‌کس جلودار بایننس نیست. در سال ۲۰۲۰ ادامه موفقیت این شرکت (که حالا دیگر به صرافی محدود نمی‌شود) موجب شد قیمت BNB با رکوردشکنی تاریخی به بالای ۱۰۰ دلار برسد.

صرافی بایننس بزرگترین صرافی حال حاضر جهان است و مدام فاصله خود را با رقبای دیگر خود بیشتر می‌کند. این شرکت خدمات خود را در حوزه‌های دیگر از جمله استخر استخراج، استخر سهام‌گذاری، پرداخت‌ها، کیف پول و … گسترش داده است و حالا دیگر نه تنها در میان صرافی‌ها بلکه در تمام این صنعت یک شرکت غول‌پیکر محسوب می‌شود.

بلاک چین اختصاصی بایننس (که ارز دیجیتال اصلی آن BNB است) با سرعت زیادی در حال محبوبیت است و توکن‌های زیادی روی آن عرضه شده است. حالا دیگر کاربرد BNB فقط محدود به داخل صرافی بایننس و دریافت تخفیف معاملات نیست. علاوه بر این، اغلب برنامه‌های سوزاندن کوین که با هدف تنظیم بازار این ارز دیجیتال انجام می‌شود،‌ سر موقع انجام شده است.

طبق شواهد، بایننس کوین در میان ارزهای دیجیتال طبقه «صرافی» بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است، اما نباید فراموش کرد که این ارز دیجیتال به‌شدت وابسته به صرافی بایننس است و اگر اتفاق بدی برای این صرافی رخ دهد،‌ می‌تواند برای بایننس کوین هم فاجعه‌بار باشد. اگر به آینده بایننس امیدوار نیستید،‌ می‌توانید سرمایه‌گذاری روی توکن Uniswap را در نظر بگیرید که در حال حاضر بزرگترین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است.

۴- استلار (XLM)

قیمت در زمان نگارش مقاله: ۰.۴۲ دلار
رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۱۰

پس از ناکامی XRP به‌دلیل شکایت کمیسیون بورس آمریکا (SEC)، همه نگاه‌ها به استلار، رقیب قدیمی ریپل، دوخته شده است.

در سال ۲۰۱۴،‌ جد مک‌کالب که خودش یکی از بنیان‌گذاران اصلی ریپل بود و در موفقیت این شرکت نقش مهمی داشت، به‌دلیل اختلافات بر سر آینده این شرکت، از آن خارج شد و به سراغ توسعه استلار رفت. از آن زمان تاکنون استلار همواره رقیب جدی ریپل بوده است.

استلار سازوکاری مشابه با ریپل دارد، اما تمرکززدایی در آن بیشتر است و اختیارعمل بیشتری را در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی می‌گذارد. با استفاده از این شبکه اشخاص، کسب‌وکارها و حتی دولت‌ها می‌توانند دارایی دیجیتال خود را ایجاد و مدیریت کنند.

خیلی زود پس از اعلام خبر شکایت SEC از ریپل و حذف‌شدن XRP از فهرست بسیاری از صرافی‌های بزرگ آمریکایی، قیمت استلار (XLM) فقط طی یک هفته حدود ۱۹۰٪ جهش را تجربه کرد و این موضوع دوباره همبستگی منفی استلار و ریپل را نشان داد.

روند شکایت SEC از ریپل احتمالاً بسیار طولانی خواهد بود،‌ اما اگر سرانجام کمیسیون بورس آمریکا پیروز شود که احتمال خیلی زیادی هم دارد،‌ می‌توانیم شاهد اوج‌گیری استلار باشیم.

۵- فایل کوین (FIL)

قیمت در زمان نگارش مقاله: ۳۹ دلار
رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۳۷

ایده ذخیره‌سازی فایل‌ها روی بلاک چین مدت‌هاست که توسعه‌دهندگان زیادی را درگیر خودش کرده است. فایل کوین در حال حاضر بزرگترین پروژه برای تحقق این ایده است.

به‌بیان ساده فایل کوین قرار است ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده را برای افراد و کسب‌وکارها ممکن سازد. در حقیقت در فایل کوین اعتبارسنج‌ها یا همان ماینرها، به سیستم فضای ذخیره‌سازی (هارد) اختصاص می‌دهند تا از آنها برای ذخیره داده استفاده شود.

پروژه فایل کوین در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و با جذب ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه، یکی از موفق‌ترین پیش‌فروش‌های توکن (ICO) در تاریخ ارزهای دیجیتال شد. تا سال ۲۰۲۰ همه‌چیز بر وفق مراد این پروژه بود و در همان سال هم راه‌اندازی شد. در ابتدای راه‌اندازی شبکه اصلی فایل کوین قیمت FIL، ارز دیجیتال شبکه فایل کوین، به‌شدت افزایش پیدا کرد که ناگهان یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد. کناره‌گیری بسیاری از ماینرها به‌دلیل منطقی‌نبودن فعالیت در این سیستم باعث شد قیمت این ارز دیجیتال کاهش شدیدی را تجربه کند.

حالا توسعه‌دهندگان فایل کوین در تلاش هستند مشکلات فنی قبلی این پروژه را بهبود بخشند. بسیاری از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال درباره آینده فایل کوین بسیار خوش‌بین هستند و معتقدند قیمت آن بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن است.

با توجه به افزایش روزافزون اهمیت ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل و وضعیت فعلی فایل کوین، این پروژه در رده پنجم فهرست ما قرار گرفته است.

امیدواریم این مقاله شرکت میهن توان مورد توجه شما قرار بگیرد.

پیشنهاد ما به شما

تامین برق ماینر

برق رایگان و ارزان برای ماینر و ماینینگ ارز دیجیتال ممکن است بیت کوین یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *